Artykuł sponsorowany

Czym jest i jak działa waga kolejowa?

Czym jest i jak działa waga kolejowa?

Waga kolejowa to niezwykle istotne urządzenie, które znajduje zastosowanie w przemyśle transportowym, a dokładniej w transporcie kolejowym. Pomaga ona w dokładnym określeniu masy towarów przewożonych przez wagony kolejowe, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa oraz optymalizacji kosztów transportu. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej temu urządzeniu, dowiemy się, jak działa i dlaczego jest tak ważne dla funkcjonowania kolei w Polsce. 

Budowa i zasada działania wagi kolejowej 

Waga kolejowa składa się z kilku podstawowych elementów, które współpracują ze sobą, aby uzyskać precyzyjne pomiary masy. Głównym elementem są platformy pomiarowe, na których ustawiane są pojedyncze osie wagonów kolejowych. Platformy te są wyposażone w czujniki siły, które rejestrują nacisk wywierany przez wagony na powierzchnię pomiarową. Następnie sygnał z czujników jest przetwarzany przez układ elektroniczny, który oblicza masę wagonu na podstawie wartości nacisku oraz innych danych, takich jak długość osi czy prędkość jazdy. Warto dodać, że współczesne wagi kolejowe są często wyposażone w systemy automatycznej identyfikacji wagonów oraz komunikacji z centralnym systemem zarządzania ruchem kolejowym. 

Jakie są rodzaje wag kolejowych? 

W zależności od potrzeb oraz specyfiki danego odcinka kolejowego, można wyróżnić kilka rodzajów wag kolejowych. Wagi stacjonarne to urządzenia, które są zamontowane na stałe w jednym miejscu, zwykle na bocznicy czy stacji towarowej. Pozwalają one na dokładne ważenie wagonów, które są ustawiane na platformie pomiarowej za pomocą specjalnych urządzeń przeładunkowych. Wagi dynamiczne, z kolei, umożliwiają ważenie wagonów w trakcie jazdy, bez konieczności zatrzymywania pociągu. Są one szczególnie przydatne na odcinkach o dużym natężeniu ruchu towarowego, gdzie czas jest kluczowy. Oprócz tego istnieją również wagi wielofunkcyjne, które łączą cechy obu powyższych typów oraz oferują dodatkowe funkcje, takie jak kontrola geometryczna wagonów czy pomiar temperatury.